.:: Jom Ikut ::.

Saturday, January 3, 2015

3/365 : SALAM MAULIDUR RASUL

Bismillah
Assalamualaikum


Salam maulidur rasul, hari kelahiran Nabi kita Muhammad s.a.w yang mana jatuh pada 12 Rabiul Awal Tahun Gajah, subuh hari Isnin. Tahun tersebut dinamakan tahun gajah bersempena dengan serangan tentera bergajah Abrahah ke atas kota Mekah.

Hari ini, setiap tahun kita akan lihat seluruh negara menyambutnya dengan berselawat ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w, mengadakan perarakan sambil berselawat serta tidak kurang juga ceramah-ceramah memperingati baginda.

Teringat saya dengan ceramah Ustaz Kazim Elias dan Ustaz Farid Ravi di TV Al-Hijrah. Kata ustaz Kazim, "Cinta is love. Love is not only a word but its a verb.  Cinta itu bukan hanya sekadar kata-kata yang keluar dari mulut kita, malah ia juga perbuatan mencintai. Kita kata kita cintakan Rasulullah, kita sayang nabi apa kita buat? Ya, kita berselawat ke atas nabi. Itu kata yang keluar dari mulut. Perbuatan macam mana pula? Apa yang kita buat? Pastinyalah mengikut sunnah dan cara hidup Rasulullah"

Sambung Ustaz Farid Ravi, " Sebut pasal sunnah atau perbuatan Rasulullah, contohnya bab makan. Rasulullah suruh kita baca doa sebelum makan. Tapi ada juga pada hari ini, ayah suruh anaknya baca doa makan, tapi ayah pulak tak reti baca.. Ha, macam mana tu? Sekarang kita ajar anak-anak kita hidup cara Rasulullah, bapaknya maknya macam mana?? Hehehe... Jadi biarlah kita tahu serba sedikit sunnah Rasulullah, tak semua, ambil yang harian sahaja sudah cukup. Ajar anak-anak, ajar diri kita mencintai Rasul itu dengan kalam dan perbuatan."

Jadi bersempena dengan Maulidur Rasul ini, ditambah lagi dengan kedatangan tahun baru, marilah kita sama-sama cuba sedaya upaya untuk perbanyakan selawat ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w dan juga cuba untuk menghayati sunnah atau cara hidup Rasulullah..

Salam Maulidur Rasul buat semua...



No comments:

Post a Comment