.:: Jom Ikut ::.

Saturday, May 11, 2013

Resipi Mee Kari

Dua tiga hari ni rasa nak makan mee kari
Nak cari kat Ipoh ni, aku tak tau tempat kat mana
Sudahnya, search resipi, wat sendiri la
Boleh la dari tak sedap langsung... Kikiki

Jadi, bermulalah agenda membuat mee kari
Dengan gigihnya petang smalam sambil jogging 
pergi cari bahan nak buat mende alah ni
Pastu boleh pulak ada barang yang lupa beli.. ayyaaaa

So, ingat masa lepas kelas nak gi memborong yang lupa tu
Skali baru tringat uncle india tu tutup kedai kul 10
Aku lak abes kelas pukul 10
Terus msg suami mintak tolong dia beli
Skali suami balas tak sure pulak balik kul brape
Adehhhh....

Lepas kelas tu, aku tawakkal je lah gi kedai uncle
kalo uncle tak bukak, aku ingkar je lah resipi tu
Fuhhh, uncle tu ngah baiki lampu kedai dia
So, tak tutup lagi la.. Rezeki.. Kikiki
Berkobar-kobar nih nak masak mee kari

Balik tu terus siapkan bahan2 kisar
Ingat nak masak kuahnya malam smalam
Disebabkan kepala ni dari petang tu dah berdenyut denyat
Aku batalkan hasrat
Terus masuk tidur

Ini pagi punya projek
Dengan kepala yang sedikit weng, ku teruskan jugak acara masak ni
Dah nak makan sangat kan..
Hambek kau...

Okeh, ini al-hasil 1 jam setengah masak pagi tadi
Tak do lah istimewa mane
Tapi boleh la untuk makan sendiri tu.. hihihi


Ni bahan-bahan tambahan
Penyedap jah ni..
Telur rebus, taugeh, Tauhu goreng, bawang goreng, limau kasturi, daun bawang


Ni kuah karinya
Dalam tu ada ayam, fish ball dan fish cake
Kerang aku tak taruk
Mana mau carik itu kerang malam2 maaaa...


Mee kuning yang macam tak berapa nak kuning sangat


Okeh, dah melalut panjang kan
Meh aku share resipi
Sape rajin boleh buat
Pastu makan puas-puas.. Hehehehe



RESIPI MEE KARI

Resipi : Kak Yati


8 ulas bawang merah - kisar
4 ulas bawang putih - kisar
10 tangkai cili kering - kisar ( aku guna 5 tangkai ja.. tak suka pedas sangat)
1 cawan udang kering - rendam dan kisar ( aku guna setengah cawan)
1 cawan serbuk kari daging babas
1 biji santan (aku guna santan kotak)
2 inc halia - dititik
2 inc lengkuas - dititik
2 batang serai - dititik
3 keping asam keping (aku guna 2 je, masam nanti)
garam dan gula
kerang
10 ekor udang
1/2kg daging - (udang, kerang n daging ni aku ganti ngan ayam potong kecik2)
fish ball
tauhu - goreng dulu

Bahan dimakan bersama
Mee kuning
Timun
Telur rebus
Tauhu goreng
Bwang gorang
Taugeh
Daun bawang/daun sup
Limau kasturi
Cili jeruk - kalau suka la

- Tumis bahan kisar hingga garing dan naik bau
- Masukkan serbuk kari daging yang dah dicampur dengan air, serai, lengkuas dan halia
- Masukkan air dan biar ia mendidih
- Masukkan daging ( aku ganti ngan ayam)
- Kemudian masukkan santan dan asam keping dan biar ia merenih
- Masukkan udang, kerang dan fish ball ( aku guna fish ball n fish cake je)
- Masuukan garam dan gula secukup rasa
- Masukkan tauhu 
- Biarkn ia mendidih
- Sedia utuk dihidangkan

p/s : untuk mendapatkan rasa dan aroma yang enak, boleh perah limau kasturi. Kalau nak pedas, boleh makan ngan cili jeruk

Selamat mencuba ya kawan-kawan :))





No comments:

Post a Comment