.:: Jom Ikut ::.

Wednesday, November 20, 2013

Hadiah Buat Ustazah

Hari ni agak awal saya pergi ke kelas mengaji..
Jam 7.55 malam dah ada kat dalam kelas.. Biasa pukul 8.00 malam baru sampai... 
Mentang-mentanglah rumah dekat kan....
Apalah ustajah ni.. teruk betul.. Hihihihi ;p

Seperti biasa saya masuk kelas, budak-budak duk bising main-main..
Duk gelak-gelak, sembang-sembang, lari-lari
Padahal dah banyak kali saya pesan, kalau ustazah lewat jangan bising dan baca Iqra' dulu
Tapi, stakat ni diorang angguk-angguk ustazahnya geleng-geleng.. huh..
Oh ya, saya ajar mengaji budak umur 7-9 tahun.. 
Dan dalam kelas saya ada seramai 15 orang pelajar
Memang padanlah dengan umur dan jumlahnya kan...
Tak leh nak marah sebab memang dah hobinya begitu..
Marah pun diorang sengeh je.. Pastu buat balik... huhuhu
Selain mengaji, ada jugak buat latihan jawi, hafazan doa dan ayat Quran

Berbalik kepada cerita masuk kelas tadi..
Masuk aje saya dalam kelas ada sorang pelajar ni panggil saya
Siap heret saya pergi depan kelas sambil bisik-bisik dengan kawan dia
Dalam fikiran saya ni, diorang mesti nak mengadu apa-apa
Biasalahkan budak-budak
Kawan ambik pemadam pun mengadu kat ustazah
Kawan tak nak bercakap pun mengadu kat ustazah
Kadang-kadang sampai tak terlayan ustazah dengan kamu nak oiiii..

Nora : Ustazah, kita nak bagi sesuatu kat ustazah
Saya : Ha? nak bagi apa? 
Nora : Kita nak bagi hadiah ni... 

Dia hulur bungkusan ini pada saya..

Saya: Terima kasih Nora.. Nanti ustazah bukak ya... (sambil fikir-fikir, apalah agaknya mende dalam bungkusan ni??)
Dia senyum sambil lompat-lompat ke tempat duduk dia
Saya meneruskan pembelajaran macam biasa
Walaupun kadang-kadang garang, ada jugak rasa tacing-tacing gittu.. Hihihi

Balik rumah, masa ni baru teringat nak bukak hadiah yang Nora bagi..
Cepat-cepat saya bangkit dan selongkar beg saya..
Dan...
Nak tahu apa dia bagi kat saya???

Jeng jeng jeng
.
.
.


Tuh dia... buku nota kepala boya..
Terkekeh2 saya gelak sorang-sorang dalam bilik.. Hahaha
Dulu saya pernah terima cloud9 dari seorang pelajar
Dah penyet-penyet pun cloud9 tu..
Oh anak didikku.... :)

Apapun pemberian mereka, saya sangat-sangat hargai..
Nilai hadiah itu tak penting
Yang penting keikhlasan dan penghargaan

Anak kecil itu menghargai penat lelah saya mengajarnya
Anak kecil itu ikhlas mengeluarkan duit poketnya untuk membeli hadiah ini
Moga anak-anak didik ustazah berjaya dunia dan akhirat..


No comments:

Post a Comment