.:: Jom Ikut ::.

Tuesday, November 19, 2013

Kisah Ahmad Ammar

Saya lihat,
Kisah pemergian seorang anak muda berusia 20 tahun, Ahmad Ammar bin Ahmad Azam yang meninggal dunia dalam kemalangan di kota Constantinople cukup memberi kesan kepada semua orang... Sama ada yang mengenali arwah ataupun tidak.. Saya sendiri sebak apabila membaca kisah anak muda ini... Bertambah sebak apabila melihat video di you tube.. Subhanallah, hebatnya anak muda ini sehingga orang ramai berebut-rebut untuk mengusung jenazahnya... Tabah hati si ayah dan ibu, tenang wajah mereka merelakan anak lelaki tunggal mereka pergi menemui penciptanya... "Apabila tiba di Malaysia, bagitahu orang lain bahawa kamu adalah ibu bagi anak yang syahid"

Ahmad Ammar, tenang di sana, dalam persemadian abadinya di pinggir kota Constantinople, di sisi Abu Ayyub al-Ansori r.a

Kisah arwah Ahmad Ammar boleh dibaca dan dilihat  di:


Sungguh,
Kematian itu adalah peringatan yang paling baik...

Al-Fatihah..

12 comments:

  1. Saya pun mula baca kisah arwah ammar dari blog ust hasrizal. Rupanya dia saudara kpd kenalan blogger saya. Video tu sgt terkesan di hati. Alfatihah utk saudara ammar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga arwah tenang di sana.. Ada saya tengok gambar arwah selepas dah di kafankan.. Perluh memercik di dahi dan kelopak mata.. itu salah satu tanda orang y syahid...

      Delete
  2. saya pun mula mengetahui tentang arwah ammar melalui video di youtube..Subhanallah...sangat2 memberi kesan kepada jiwa saya...semoga arwah ammar di tempatkan bersama org2 yg beriman..Al Fatihah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benarlah Allah kata.. Cukuplah kematian untuk memberi peringatan kepada manusia.. Bila tengok video tu, tny pada diri, aku nanti bagaimana.. Allahu.. Al-Fatihah

      Delete
  3. Subhanallah...tertanya2..bagaimanakah kita nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kan.. moga husnul kgootimah jua milik kita...aaameenn

      Delete
  4. Suka sangat dengar kisah Ammar. Terima kasih untuk perkongsian yang menarik. ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama..bnyak jugak kisah tentang arwah ni keluar kat fb... mmg anak muda yang hebat!!

      Delete
  5. Sesungguhnya...walau arwah hidup cuma 20 thun dimuka bumi..dia sgt beruntung..merasa peritnya liku2 didunia ini dan pengakhirannya utk hidup yg bahagia diasana dan itu pasti utknya.al-fatihah

    ReplyDelete
  6. Allah swt itu maha kaya..sesungguhnye diri ini sedar akan kuasaNYA..Al-Fatihah

    ReplyDelete
  7. Sebak dan terharu melihat perginya mujahid muda..berulang x review video arwah..terasa diri mcm dekat..amanlah rohmu disana dik...

    ReplyDelete