.:: Jom Ikut ::.

Wednesday, April 4, 2012

Jaga Tepi Kain

Sila jaga tepi, depan dan belakang kain aya.. Oh, pelik ya?! Tak dek apa yang peliknya.. Ye la.. Bimbang jugak kan kot ade terjoyak ke ape ke.. Kalo ade yang cakna, tak dek la malu kan3?

Status pesbuk yang femes:

Dia kata: Jangan sibuk nak jaga tepi kain aku lah! Macam ko ni perfect sangat!
* Aku kata :  Elleh, blagak kot orang cani.. Dah tu kalau tepi kain ku tu koyak takkan tak nak tegur kot. Tak malu ke pakai kain koyak??
* Kita manusia, mane ade yang perfect.. Sebab tu kene saling berpesan dan mengingatkan!

Dia kata: Ko sibuk apsal?! Kubur lain-lain.. Jaga kbur sendiri dah la..
* Aku kata: Kalau kubur aku sebelah kubur kau alamaknya memang tak tenanglah aku..

Dia kata: Sebelum nasihat orang, tengok la diri sendiri dulu..
* Aku kata: Kita sama-samalah.. Kalau aku ada wat salah, tegurlah..Sebab aku tak nampak diri aku..

Dia kata: Yang kau sibuk apsal? Mak ayah ku tak pernah tegur pun!
* Aku kata: Oooo.. Ke kau yang tak pernah nak dengar? Kot ye pun jangan la heret depa ke neraka skali.. Upsss..

Dan banyak lagi la.. Ni antaranye je.. Ramai je aku tengok depa ni duk kate Islam tak suh pun jaga tepi kain orang.. Ea?? Betui ka? URmmm abes tu yang dalam Quran duk sebut2 tentang nasihat- menasihati, ingat-mengingati, berpesan-pesan tu apa? Tu maknanya jaga tepi kain la tu..

Yang tak baginya jaga dalam kain orang.. Yang dalam kain tu ikut depa la.. Pandai-pandai depa jaga sendiri.. Itu masalah peribadi depa..

Sorilah kasar bahasa skit.. Adalah sedikit kegeraman.. Kalau orang tegur or nsihat kita, terimalah seadanya.. Tak yah la nak cakap jaga tpi an ke ape ke.. Sebab yang menasihati tu nampak kecacatan pada dri kita apa yang kita tak nampak.. Sahabatkan cermin diri kita..

"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kesabaran dn berpesan-pesan dengan kebenaran"

P/s: Jaga tepi kain tu bukanlah mengumpat hal dia tapi melihat benda tak elok dia buat then kita tegur.. Tu maksudnya ok...

Mood: Internet rumah tak dek lagi.. Penat menaip guna hp.. Huk3


JORDAN, 06:36 AM

3 comments:

  1. erm... nak menegur pun kene berhikmah. tegurlah orang sbagaimana kita ingin ditegur~

    ReplyDelete
  2. Yee.. Betul tu ciksukaberangan.. Islam menyarankan kita mencegah kemungkaran dengan 3 cara.. Tangan, andai tak mampu dengan lisan, andai tak mampu dengan hati dan itulah selemah2 iman.. Dan nasihat yang sebenar-benar nasihat ialah menasihati dia dalam diam bukan di depan orang ramai.. Wallahuaa'lam.. :)

    ReplyDelete