.:: Jom Ikut ::.

Sunday, September 16, 2012

Puding Karemel atau Gula Hangus


Ni al-hasinya for da first time trying...
Ingatkan susah.. Ouch.. sangat senang

Million thanks to master chef dot dot dot (kalau mention nama kang dia berbesar hati lak..keh3) for this yummy recipe..

Nak resipi? Meh nak bagi.. Master chef tu jangan mare yeeee.. Nanti cepat beruban rambut.. Hek3 ;p


# 5 biji telur - aku gune gred B
# 10 sudu gula - aku buh 5 sudu dalam adunan 5 sudu untuk gula hangus tu
# 1 sudu esen vanilla
# 1 tin susu cair

Cara:
* pukul telur, gula dan susu cair - bukul sedang-sedang je, jangan pukul beria2 lak.. Agak2 sampai hancur gula je
* Dalam satu loyang, ikut suka lah nak besar mane (aku guna yang 8''), masukkan 5 sudu gula dan sesudu air.. Masakkan atas dapur.. Masakkan sampai war na keperangan
* masukkan loyang tu dalam tempat pengukus
* tuang adunan tadi dalam loyang
* kukus 40 minit - aku kukus 20 minit je.. tak sabo nk tunjuk kat master chef time tu.. wakakak


NotaSarah: Aku masakkan susu n esen vanilla tu sampai suam2.. Ikut resipi kak zah.. baru masuk dalam telur n gula.. (sori chef, ubah resipi sket... hehehehe)

sebelum letak dalam loyang, aku tapis dulu adunan sebab ade ketu2 putih telur.. Tak cantik kate chef..

Tq master chef dot3... Skang I tak perlu lah nak pi beli lagi.. wat sendiri jeee..



No comments:

Post a Comment