.:: Jom Ikut ::.

Tuesday, October 2, 2012

Laksam @ Laksang

Haaaa.. Post makanan lagi.. Dah macam blog makanan pulak.. Heeee



Apakah ini??
Ha.. kalau korang nak tau inilah namenyer laksam.. Orang ganu kate laksang...
Buatnya dari tepung beras dan tepung gandum.. Kemudian Kukus..
Ini, bukan aku yang buat... Housemate ku yang rajin tu buat..
Aku, hanya buat kuahnya je.. Kuahnya sama je macam kuah laksa ganung tu..

Al-kisah di sebalik laksang ni...

Hari tu, salah tengok tepung.. Mahunya tepung beras.. Ku pergi beli tepung pulut.. Keh3
Hah, terus hosmetku jadi kreatip
Dicampurnya tepung beras yang masih berbaki, tepung gandum, sedikit tepung pulut dan tepung ubi
Apa jadi??
Jadi macam gambo kat atas tu lah.. Hehehe
Sedikit liat... Maybe sebab ade tepung ubi.. Dia kan macam sagu sikit
Tapi boleh la buat lepas kempunan..
Tak da la meroyan lagi nak makan laksang lepas ni... Kah3

Ade lagi kisahnya..

Sebelum ku datang sini, memang nak makan sangat2 laksam ni
Jadi, ku redah lah pergi dungun..
Bukan main lagi buat status, nak ajak orang pi makan ni..
Awal pagi ku gerak dari kemaman.. Ambik masa 1 jam lebih nak sampai dungun
Sanggup ku redah jem n lori yang bnyak kat jalan tu..
Alih2, waktu pagi kedai tu tak dok laksang..
'' Dik, datang petang ye.. Laksam dok buat pagi2"
Seteresssssnyerrrr..
Nasib tak dok yang respon mau ikut.. Keh3..
Kalau dok, maunya aku redah pi kuala Terengganu lak cari laksang.. Hek..
Cover malu beb!



Siti Maisarah
16 September
Esok, rase nok cari laksam kat Dungun sebelum terbang.. Laksam peveret seperti 3 tahun yang lalu.. Kalu drive sorang dr Kemaman balik UDM, sure singgah beli berbungkus2..

Lokasi: Kat simpang 4 petronas nak ke Gong Pasir.. Jalan pintas kalau nok gi Ganu.. Masuk simpang siket je nampak slalu gerai tu sebelah kanan

Menu utama saya kat gerai tu: Laksam, laksa ganu, nasi dagang n nasi kunyit.. Perghhh

Masa: Pagi n petang.. Tapi pagi dok sure buke dok sbb biase gi petang.. Insya Allah buke rasenye..

Orang Dungun, jom join pagi esok... Azzahra Nasir Che Melor Isa Athirah Anuar.. N sape2 agi hok ade dekat dungun..





Ni laksam yang dah campur ngan kuah.. Best..
Ulamnya, timun, bunga kantan, bawang merah.. Tapi aku dok makan sayur... Tu yang ade timun je setoek.. 
Nak best lagi buh belacan n cili boh.. Gaul2.. Lagi umpphh..
Kuah ni senang aje nak buat
Santan dan ikan je..
Kat sini ku guna ikan sardin je lah
basuh2 penyet isi.. Ok gak.. ;)
Cepat la dari ikan frozen tu.. Kene siang lagi, rebus, perisi tulang, penyet
Mau kebulur ahli rumah aku..

Kisah di sebalik kuah ni..

Aku guna santan serbuk je
Sebab malas nak rebus kelapa kering, nak kene blender lagi, nak perah lagi..
Banyak pulak kerjanya..
Kat jordan ni mane nak ada kelapa macam kita.. Santan jauh sekali kot..
Dah la buat ni on da spot..

Lepas siap perisi ikan sardin tu, aku pun bersedialah kan nak masak santan
Ku ambik santan dalam mangkuk besi
'Arini, pekat gak eh santan debu ni...' "aah, memang pekat pun"
Dia tak tengok pun ape yang aku pegang time tu
So, dengan selambenyer aku masukkan dalam periuk
Ku kacau, pekat, makin kacau makin pekat.. Pelik nih
Aku jerit suruh Arini ambik air nak tambah dalam santan (konon santan la time tu)
Arini : " weh Kak Mai, bakpe mu gi masak laksang aku???"
Ahhhhh.. seteresssssss
Bukan santan... Adunan laksang rupanya..
Kah3.. Sakit perut ku gelak.. 
Patutlah pekat semacam
Arini pulak dengan selambanya cakap memang santan tu pekat..
Hambikkkk..

Tapi kami ok je... ;p
Siap tak cukup lagi
Masak spagetti buat ganti laksa... Heeeee

sekian....


JORDAN, BAYT FULL HOUSE, 8:35 PM


No comments:

Post a Comment