.:: Jom Ikut ::.

Thursday, March 15, 2012

Dia Wasilah Allah

Entry kali ini berbicara lagi pasal Doktor... Tapi bukan doktor ummah tapi doktor masyarakat... Kenapa??  Sebab aku tiba-tiba teringat cita-cita aku masa kecil... Hehehe... Masih ingat bilamana cikgu tanya ''cita-cita kamu ape??'' Dan ramai yang menjawab doktor, jurutera, pensyarah... Itulah jawapan yang paling femes mase zaman aku skolah... Zaman korang aku tak tau laa.. Entah2 korang pun pernah bercita-cita nak jadi doktor kan? Haaaaa...Jangan nak tipu laaa... Hihihi

Dulu... Aku bercita-cita nak jadi doktor... Kalau tak doktor pun pensyarah... Alah tu dulu... hehehe... Kawan-kawan aku slalu je usik " Jadi doktor nanti sibuk" , "Blajar susah", "Dah jadi doktor nanti tak dek mase nak lepak-lepak".. Aku tak ambik part sangat ngan kata-kata tu... Yang aku kisah bile dengar depa cakap ''Nanti kene tidur ngan mayat'', "Nanti kene bedah mayat"... Waaaaa scary kottt...

Aku tahu hampir setiap orang pernah mengimpikan untuk menjadi doktor kan?? Sebab aku tengok budak-budak sekarang kalau tanya mesti nak jadi doktor... Hehehe... Sebab ape nak jadi doktor?? Sebab dapat gaji bayak... Oh, adik-adikku...... Sayang kamu semua...

Nak jadi doktor ni perlukan kekuatan fizikal dan mental yang kuat.. Komitmen yang tinggi.. aku pernah tengok sepupu aku (Kekmi) study... Balik raya je, buku tak lepas dari tangan.. Ada waktu free je, bukak buku... Bila dia keje pulak, memang Subhanallah... Subukkkk... "Kekmi, gi la makan" "Kekmi lebih prefer tido dari makan"... Sampai macam tu skali ke?? Aku tak tahu, hanya depa yang bergelar doktor je yang tahu... Hehehe

''Kekmi, tak nak kawen ke??'' ''Nak, tapi nak cari doktor jugak... Hanya doktor yang memahami doktor''... Fuhhhh... Macam tu ek?? Hahahaha.. Alah... Tak dek can la nak ngorat doktor kalu camtu... Kui3..

Yang pasti, kerjaya sebagai seorang doktor tersangatlah mulia... Mengerah tenaga, bersengkang mata dan berkorban masa... On call, terpaksa tinggal anak, isteri @ suami...Mereka Wasilah yang Allah turunkan, untuk menyelamatkan satu nyawa... Dan yang pastinya, merekalah antara orang yang boleh mengetahui rahsia-rahsia keajaipan ciptaan Allah apa yang kita tidak ketahuai...Subhanallah.. Banyak nyer ganjaran pahala buat mereka... Insya Allah... Susah di sini, senang di sana... :)






No comments:

Post a Comment