.:: Jom Ikut ::.

Friday, December 14, 2012

Puding Keju + Biskut Oreo

Semalam, lepas je exam tilawah al-Quran
Aku balik terus ke kedai cari barang untuk buat puding ni
Saje lah kan nak bagi kat tukang urut.. Keh3
So, singgahlah kat kedai sohhaf
Kat kedai tu semua ada
Tapi harganya pun faham-faham la kan.. ^_^


Photo ihsan tuan punya belog --> Noli Cupcake
Aku punya puding tak sempat nak snap gambar

Tapi dapat feedback dari yang makannya
Kak Aema: First try yang menjadi. Muhammad n Iman suka makan jelly pudding yang auntie buat ni
Masyitah: Sedap la kak Mai.. saya nak lagi boleh??
Cuma tak dapat feedback dari Syahima n ahli rumah dia.. Tak contact lagi kan
*cett macam ape je kan..kah3

Meh aku share resipi yang senang ni

13g serbuk agar-agar
*aku pakai agar-agar yang 30g tu potong 2

1 liter air (4 cawan)
* aku buh 5 cawan kasi lembik sket

120g gula castor (3/4 cawan)

3 biji telur

120-150g biskut cheese
* aku tak jumpa biskut cheese, so aku pakai cheese biasa je

1sb tepung kastard

400ml susu cair (1 1/4 cawan)

200 ml susu pekat (3/4 cawan)

50g mentega (2sb)
*aku pakai butter.. kat sini tak dak lagi aku jumpa mentega


CARA-CARA:

1. Blend telur, keju, tepung kastard, susu cair, susu pekat, butter sampai hancur semua

2. Masak agar-agar sampai hancur then masukkan gula
kacau lagi sampai rata

3. Masuk adunan yang dah di blend tadi ke dalam adunan agar-agar

4. Kacau sampai pekat dan mendidih

5. Bila dah mendidih tutup api dan tuang kan dalam lotyang

Siap!! Senang kan?

Nak sedap lagi, buh dalam peti ais
Makan sejuk2 lagi sedappppp

Selamat mencuba ^^




No comments:

Post a Comment