.:: Jom Ikut ::.

Wednesday, December 5, 2012

Istanbul Kota Warisan Turkey


Apaku nak kata??
Terkelu, lama tak update

Istanbul Aku Datang
Best....
Tengok la
Tak rugi

Serba sedikit sejarah Istanbul

Merupakan sebuah kota yang mana menjadi tempat bertembungnya timur dan barat
Budaya tradisionalnya telah bercampur dengan budaya Barat
Bangunan-bangunannya terdapat percampuran seni Turkey, Byzintine dan Romawi

Kalaulah berpeluang ke sana *sape la yang nak bawak aku*
Aku nak sangat pergi Hagia Sophea
Yang dulu merupakan sebuah masjid pada zaman pemerintahan Islam
Tapi telah dijadikan gereja pada zaman permerintahan Kamal Antartuk Laknatullah
Dan sekarang Hagia Sophea dah dijadikan muzium

Selain tu teringin nak menjelajahi sungai Bosporus
Bosphorus sebenarnya bukanlah sungai
Tetapi selat yang menghubungkan Laut Hitam dengan Laut Marmara
Nak jelajagi sungai ni kene naik feri
Dapat tengok pemandangan yang maha cantik :)

Kalau nak tengok cantik tak tempat tu,
Tengoklah Istanbul aku Datang :)
Memang tergedik-gedik nak pergi

Aku ni, Jordan dah dekat snagat ngan Tukey tu
Tapi nak buat acane kan?
Rezeki gi ke lain pulak.. Heehehe

Enjoyyy!!

No comments:

Post a Comment